Bookmark and Share    
Netværkfyn.dk Vi skaber netværket

10 ting, du med fordel kan gøre, når du netværker

 

 

Mød op! Du har valgt netværk som en salgskanal. Grundidéen med netværk er, at gruppen bliver hinandens ambassadører i markedet. Og for at kunne anbefale dig, skal de andre kende dig. Og for at du kan være repræsentant for de andre, skal du også have tillid og kendskab til deres forretning.

 

Sæt dig ind i konceptet! Hvad drejer dit netværk sig om?

Støt op om gruppens aktiviteter. Inviter flittigt gæster, hvis det er en mulighed.

 

Vær målrettet! Definer, hvad dit mål med networking er. Ikke kun hvad du skal have ud af det - men også hvad du ønsker at bidrage med. Til inspiration er det mit personlige mål, at jeg i 2012 skal generere en omsætning på mindst 1 million via netværk. Desuden skal jeg give minimum 20 gode leads/kontakter, hvoraf jeg gerne ser, at mindst de 10 bliver til konkret forretning.

 

Snak med nye mennesker! Lad være med at hoppe i komfort-fælden og stille dig hen og snak med dem, som du også snakkede med sidste gang. Og gangen før. Nye mennesker + nye brancher = nye relationer + nye forretningsmuligheder. Lær at small-talke; det er tryghedsskabende for mange at snakke lidt om vind og vejr før vi hopper ud i det mere seriøse.

 

Vær forberedt! Det er den 8. dødssynd at tage til netværksmøde uden visitkort! Husk endvidere papir og pen, så du kan tage noter til, hvad du kan gøre for andre. Finpuds din præsentation/elevatortale. Hav eventuelt støttemateriale/vareprøver med. Har du på forhånd mulighed for at se, hvem der er tilmeldt, så bestem dig for, hvilke virksomheder, det er mest relevant at have en dialog med.

 

Hold, hvad du lover! Netværk handler om tillid. Så hvis nogen gør sig den ulejlighed at give dig et godt lead, så tøv ikke med at følge op på det. Det lyder banalt, men ofte er det her, det går galt. Og så får du altså ikke flere hotte tips fra den net-kollega. Hvis du tilbyder nogen i dit netværk at gøre dem en tjeneste, så skal du altså også holde aftalen. Laver du et møde med en kollega, så mød op til tiden.

 

Vær professionel! Mød op til tiden. Vær klædt i overensstemmelse med din branche/produkt. Vær positiv og proaktiv. Øv præsentationsteknik. Vær opmærsom på dit sprog - både det auditive og kropssproget. Vis initiativ. Lyt! Smil! Spørg! Skriv ned! Vær i det hele taget lige så høflig og velopdragen, som hvis du var på besøg hos en mellemting mellem din vigtigste kunde og din nye, fantastiske kærestes kritiske forældre.

 

Overrask positivt! Tænk på dine netværkskolleger mellem møderne. Send dem relevante nyheder på mail. Tag på virksomhedsbesøg. Inviter dem med til andre events. Lav specialtilbud eller arrangementer kun for medlemmer. Klip spændende artikler ud af avisen og tag dem med. Inviter dem med til vinsmagninger eller send et tankevækkende podcast. Giv! Giv! Giv!

 

Vær selektiv! Brug dit krudt på mennesker, der udstråler overskud. Der har aldrig været meget forretning i defensive hængemuler... Pas på med de "sociale vampyrer", der er de rovdyr, der lusker rundt i netværkene og skovler visitkort ind - og så er du pludseligt deres nye bedste ven. I hvert fald til de har fået proppet et salg ned i halsen på dig. Søg i stedet mod de mennesker, som går til opgaven med glæde og ydmyghed og som i det hele taget opfører sig som ordentlige mennesker. Dette må være et passende sted at anbefale bogen The Go Giver (letlæst sag fra Børsens Forlag)

 

Følg op! Åh nej - endnu en bunke visitkort til den hastigt voksende dynge... Nu har du jo investeret tid i selve netværksmødet. Så kan du lige så godt følge opgaven helt til dørs. A) Først skriver du direte på visitkortet, hvor og hvornår du har modtaget det. B) Så sender du en venlig, kortfattet tak-for-i-dag-mail med sammen med dit virtuelle visitkort/Outlook vCard til alle deltagere og beder dem om at returnere deres eget vCard. Så slipper du nemlig for tastearbejdet og undgår slå-fejl. C) Vedhæft eventuelt lidt firmainformation eller et godt tilbud og skriv, at du vil tillade dig at kontakte dem en af de nærmeste dage. Så har du en god grund til at slå på tråden. D) De, der ikke returnerer et vCard er måske bare ikke klar over, hvor let det er . Og så kan du jo hjælpe dem med dét :-) F) De visitkort, du ikke modtager elektronisk ,må du i stedet taste. Eller scanne, hvis du er den lykkelige ejer af en visitkortscanner G) Først nu sætter du kortene i mapper. Mapperne inddeles efter ønske. Mine visitkort er organiserede efter den gruppe/messe, jeg har modtaget kortet i. Jeg kan jo nemt søge på firma og navn i Outlook... Efterbehandlingen på et typisk netværksmøde tager i omegnen af 2½ time for mig. Så har alle de nye fået mine kontaktinformationer og en venlig hilsnen. Jeg har fået ringet og skabt de kontakter, der er aftalt. Sidste uges visitkort er registreret og arkiveret. Og mit skrivebord er behageligt fri for den rodedynge, der ellers kendetegner mange aktive netværkere :-)

 

Hvis du synes, at det lyder som en masse arbejde - ja, så giver jeg dig ret. Men den tid, jeg investerer i for- og efterarbejde, sikrer min pipeline og ordretilgang, og for mig er det den mest sikre vej til return on investment på markedsføringskontoen. Oven i købet giver det så en masse oplevelser, sparring, input og gode personlige venner.

 

 

 

Jeg håber, du kan bruge noget af det 

 

De bedste hilsner 

 

Netværkfyn.dk